Popraskane pneumatiky – Prečo pneumatiky praskajú a ako tomu predísť?

on
Categories: Blog

Praskliny v pneumatikách môžu mať rôzne príčiny a môžu byť viac či menej nebezpečné. S takýmto praskaním by ste však nikdy nemali pokračovať v jazde. Keďže praskliny sa môžu objaviť aj na miestach, ktoré nie sú na prvý pohľad viditeľné (napr. na vnútorných bočniciach pneumatík), je dôležité pneumatiky v pravidelných intervaloch kontrolovať.

Všetko, čo potrebujete vedieť o téme „prasknuté pneumatiky“, sa dozviete v tejto príručke.

Čo spôsobuje prasknutie pneumatiky?

Praskliny v pneumatikách môžu byť spôsobené rôznymi vplyvmi. Nižšie uvádzame tie najdôležitejšie:

Praskliny v dôsledku starnutia

Ak pneumatika starne, zmäkčovadlá v gume sa vyparujú a môžu vznikať takzvané vekové trhliny. Dbajte preto na výmenu pneumatík na vašom vozidle najneskôr po šiestich rokoch.

Trhliny spôsobené cudzími predmetmi

Cudzie predmety, ako sú kovové časti s ostrými hranami atď., môžu tiež spôsobiť praskliny v pneumatike. Spravidla sa však takéto praskliny len ťažko dajú opraviť, takže poškodenú pneumatiku treba ihneď vymeniť.

Prasknutá pneumatika pri parkovaní na obrubníku

Každý vodič pozná túto situáciu: Hľadáte parkovacie miesto vo veľkom meste. To sa často stáva zdĺhavým hľadaním. Keď už konečne nájdete malé parkovacie miesto na kraji cesty, musíte otestovať svoje parkovacie schopnosti.

Mnohí vodiči si pri parkovaní viac všímajú, ako sa vlastne do medzery dostanú. Pri takýchto manévroch sa môžu pneumatiky auta vážne poškodiť.

V žiadnom prípade by ste nemali narážať na obrubník príliš prudko. Pneumatika auta, zvyčajne kostra vnútri pneumatiky, môže byť vážne poškodená prasklinami v dôsledku nárazu na obrubník. Nebezpečné je, že takéto praskliny si väčšinou ani nevšimneme. Trhlina sa tak môže rozšíriť ešte ďalej a v horšom prípade môže pneumatika v určitom okamihu prasknúť.

Zistite praskliny v pneumatikách

Kedysi bolo úplne normálne kontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách pri tankovaní. Vždy dávajte pozor, aby ste v počiatočnom štádiu rozpoznali a zabránili akémukoľvek „tanieru“. Výrobcovia pneumatík však v dnešnej dobe sľubujú dlhú životnosť, takže väčšina vodičov takmer vôbec nekontroluje tlak vzduchu.

Ale to je presne to, čo by ste mali urobiť. Pretože prasklina v pneumatike je zvyčajne charakterizovaná – viac-menej postupnou – stratou vzduchu. Tlak vzduchu v pneumatikách na vozidle teda kontrolujte pravidelne, ideálne pri každom tankovaní.

Okrem kontroly tlaku vzduchu by ste mali pneumatiky pravidelne kontrolovať aj vizuálne. Pozrite sa pozorne na dezén, ako aj na vnútorné a vonkajšie okraje všetkých pneumatík a dávajte pozor na cudzie predmety, preliačiny a iné známky defektu.

Porézne pneumatiky

Pravdepodobne ste si položili otázku: „Prečo sa pneumatika stáva poréznou?“ .

Hlavným dôvodom je vek vašich pneumatík. Porézne pneumatiky sú indikátorom toho, že vaša pneumatika pomaly dosiahla svoj vekový limit. Ide o malé praskliny na povrchu pneumatiky. Tie sú spôsobené vplyvmi prostredia, ktoré pneumatiky v priebehu rokov ovplyvňujú.

Porézna pneumatika nie je to isté ako prasknutá pneumatika. Pokiaľ sú praskliny len povrchové, nemáte sa čoho obávať. Pamätajte: Štruktúra vašich pneumatík je oslabená už vtedy, keď sa pneumatiky stanú poréznymi. Elasticita stále viac klesá a tým sa zároveň enormne zhoršujú jazdné vlastnosti.

Porézne pneumatiky sú do určitej miery stále prijateľné, mali by sa však čo najskôr vymeniť. Z povrchových prasklín sa tiež môže rýchlo stať skutočná prasklina, ktorá môže viesť k prasknutiu pneumatiky.

Porézne pneumatiky teda určite predstavujú riziko pre vašu bezpečnosť.

Čo robiť, ak praskne pneumatika?

V závislosti od veľkosti a typu prasknutia pneumatiky existuje množstvo vecí, ktoré môžete urobiť. Čo presne sa dozviete v nasledujúcich častiach.

Výmena pneumatík

Ak je pneumatika väčšia, jediným riešením je výmena pneumatiky. Väčšina áut má v kufri priehlbinu, kde sa dá uložiť rezervná pneumatika. Vo väčšine prípadov je potrebné odstrániť obloženie podlahy, aby sa odstránilo. Okrem rezervného kolesa by tu malo byť uložené aj potrebné náradie. Ak si teda myslíte, že pneumatiku môžete vymeniť sami, mali by ste postupovať nasledovne:

Keď je auto vo vodorovnej polohe, zatiahnite ručnú brzdu a zaraďte rýchlosť. Potom musíte skrutky povoliť krížom pomocou kolesového kríža. Okrem vhodných nástrojov potrebujete aj veľa sily. V prípade potreby sa môžete postaviť aj na kríž kolesa, aby ste uvoľnili skrutky. Pozor: Skrutky ešte nie sú úplne uvoľnené!

Najprv sa používa zdvihák – je nevyhnutné dodržiavať návod na obsluhu a umiestniť zdvihák na správne miesto. Potom zdvihnite auto dostatočne vysoko, aby sa koleso len vznášalo vo vzduchu. Teraz môžete skrutky úplne uvoľniť. Hornú skrutku treba povoliť ako poslednú, aby dovtedy držala koleso.

Teraz môžete namontovať rezervné koleso. Uistite sa, že kráčate správnym smerom. Skrutky sa najskôr zaskrutkujú vo vzduchu. Po spustení auta na zem (pneumatiky by sa ho mali len dotýkať) utiahnite skrutky momentovým kľúčom. Skrutky musia byť utiahnuté, ale nesmú byť príliš utiahnuté alebo hroziť ich odtrhnutie. Potom sa odvezte priamo domov a ešte lepšie do dielne – rezervná pneumatika nie je určená na dlhší čas, ale slúži len ako núdzová pomôcka.

Alternatíva: tesniaci prostriedok na pneumatiky a súpravy na opravu pneumatík namiesto rezervného kolesa

Keďže čoraz viac vodičov sa veľmi neobáva s defektom pneumatiky, zaobídu sa bez rezervného kolesa v aute a namiesto toho používajú tmely na pneumatiky alebo takzvané súpravy na opravu pneumatík. Tie vyžadujú malý úložný priestor a sľubujú jednoduchú manipuláciu. V každom prípade sú riešením len na menšie niekoľkomilimetrové trhliny. Potom sú však pohodlnejším riešením ako komplikovaná výmena pneumatík.

Tmel na pneumatiky

Tieto spreje neobsahujú kompresor. Hadičkou sa nasadia na ventil kolesa a do pneumatiky sa zavedie tmel. Tmel je tekutý a zvyčajne vyrobený z latexu, ale niektoré sú aj na báze vlákien. Tlak vo fľaštičke s tesniacou hmotou pumpuje kvapalinu do pneumatiky – nemusíte použiť žiadnu dodatočnú silu. Týmto spôsobom by sa mal obnoviť aj tlak v pneumatikách. Po naplnení musíte auto ihneď pohnúť, aby sa prostriedok mohol úplne rozložiť v pneumatike. Prilepí sa na miesto vpichu. Problém sprejov je, že vo väčších pneumatikách už nedokážu vytvárať dostatočný tlak. Na malých kolesách sú len poslednou možnosťou.

Poruchové súpravy

Alternatívou sú takzvané breakdown sety. Sú to tiež tekuté tmely, ale sú vybavené 12 voltovým kompresorom. Slúžia tiež len na krátkodobú opravu malých vpichov a prasklín.

Ak do pneumatiky zatĺkate klinec alebo kúsok skla, najskôr ho opatrne vyberte. Potom sa kompresor použije na opätovné úplné nahustenie pneumatiky. Pri niektorých poruchových súpravách sa tesniaci prostriedok privádza súčasne, pri iných si ho musíte vložiť sami cez ventil do pneumatiky. Potom môžete ísť autom do najbližšej dielne alebo garáže doma. Aj tu sa však vnútro pneumatiky natoľko znečistí, že už nie je možné nechať pneumatiku odborne opraviť.

Tip odborníka: Nechajte si opraviť poškodené pneumatiky

V prípade menších prasklín pneumatiky môžete popremýšľať nad odbornou opravou. Poškodené miesto sa opäť uzavrie v dielni pomocou výplňovej pásky na báze vlákien. Koleso sa z auta úplne vyberie a následne sa v prípade potreby vyváži. Takže bicykel je potom opäť plne funkčný a dá sa bez váhania používať.

Záver

Ako vodič nesmiete ignorovať praskliny, pretože ide o bezpečnostné chyby. Ak nájdete prasklinu na povrchu pneumatiky, mali by ste navštíviť svojho predajcu pneumatík alebo dielňu, ktorá pneumatiky nechá odborne skontrolovať. Z bezpečnostných dôvodov je však vhodné pneumatiky vymeniť.